Juno: 5 frågor sonden ska besvara

I går nådde Juno-sonden sitt mål och gick in i omloppsbana runt solsystemets största planet, Jupiter. Sonden ska lösa några av gasjättens största mysterier och bland annat undersöka om planeten innehåller vatten.

5 juli 2016 av Mikkel Meister och Babak Arvanaghi

1. Finns det vatten?

Jupiter är en gasjätte, och det betyder att planetens yta inte är fast. I stället täcks den av ett hav av flytande väte, som uppstått för att ett enormt tryck nederst i atmosfären gör vätet flytande.

Vatten består av väte och syre. Genom att mäta mängden av de båda grundämnena kan forskarna räkna ut om den gigantiska planeten innehåller vatten.

2. Varför är magnetfältet så kraftigt?

Solen är det enda objekt i solsystemet som har ett kraftigare magnetfält än Jupiter. Det kraftiga magnetfältet på planeten ger upphov till en enorm magnetosfär, vars svans sträcker sig omkring 600 miljoner kilometer – ända ut till Saturnus.

Magnetfältet är kraftigare än vad som bör vara möjligt på en gasplanet. Juno ska undersöka om vätet i Jupiters kärna är så hårt sammanpressat att det kanske är supraledande och därför förstärker magnetfältet.

3. Vilka gaser består atmosfären av?

Gasjättens yta är täckt av ett rött, brunt och vitt molntäcke. Under detta härjar vindar med hastigheter kring 600 km/h. Som jämförelse kan nämnas att den kraftigaste vind som någonsin uppmätts på jorden uppnådde 408 km/h. Det skedde under cyklonen Olivia år 1996.

Atmosfären på Jupiter består av framför allt väte och helium, men forskarna skulle vilja veta exakt vilka andra gaser atmosfären är sammansatt av.

4. Hur är planeten uppbyggd?

Forskarna vet inte om Jupiters kärna är fast eller flytande. De vet inte heller om den består av sten, is, metaller eller kanske metalliskt väte.

Förhoppningsvis kan Juno svara på deras frågor, och hjälpa dem att kartlägga planetens inre.

5. Hur bildas det kraftiga polarskenet?

Norr- och sydskenet vid Jupiters poler är intensiva ljusutbrott, som alstras när laddade partiklar från rymden fångas i planetens kraftiga magnetfält. Jupiters polarsken påminner mycket om det vi ser på jorden. Medan vårt fenomen äger rum i samband med solstormar är Jupiters polarsken emellertid konstanta och slocknar aldrig.

Undersökningar av polarskenet ska hjälpa forskarna att förstå samspelet mellan planetens magnetfält, dess rotation och atmosfärens uppbyggnad.