Superteleskop avslöjar det osynliga kosmos

Världens största teleskop, ALMA, har konstruerats för att registrera våglängder som är osynliga för våra ögon, och kan se längre ut i rymden än någonsin förr.

5 december 2014 av Yudhijit Bhattacharjee

En stor del av universum är så kallt att det ljus det avger finns i våglängder som våra ögon – eller vanliga optiska teleskop – inte kan registrera.

ALMA kan se osynligt ljus

Det ska världens största teleskop, ALMA, ändra på. ALMA kan nämligen uppfatta ljus utskickat i spektrumet av så kallade millimeter- och submillimetervågor, som vi normalt inte kan se. Målet med projektet är att observera moln av stoft och gas, som stjärnor och planeter bildas av, och bättre förstå hur vår egen galax uppstod.

Mer om ALMA

Följ med bakom hela forskningsprojektet, som ledde till tillkomsten av världens största teleskop i Atacamaöknen i Chile. Läs också allt om vad ALMA hittills har avslöjat. Du hittar det i artikeln om ALMA från National Geographic nummer 12/14 här:

OBS! Du måste ha en användarprofil på National Geographic för att ladda ned artikeln. Det är gratis att upprätta en profil och tar bara ett ögonblick. När du klickar på Ladda ned-knappen, får du möjlighet att skapa en profil.