Det är kometen Thatcher som varje år vid denna tid ligger bakom meteorsvärmen Lyriderna.

© Shutterstock

Meteorsvärm ger liv åt aprilhimlen

Du har goda möjligheter att uppleva en kaskad av stjärnfall, när meteorsvärmen Lyriderna lyser upp himlavalvet i slutet av april.

20 april 2017 av Nanna Vium, Illustrerad Vetenskap

Ta på dig en varm tröja, och fyll termosen med varm choklad.

I slutet av april har du möjlighet att få en astronomisk upplevelse utöver det vanliga, när meteorsvärmen Lyriderna ger liv åt himlavalvet med upp till 20 stjärnfall i timmen.

Fascinerad av himlakropparna? Följ med oss till årets astronomiska specialföreställning, när solen mörknar över Sydstaterna.

Har sin källa i en stjärnbild

I videon kan du se en timelapse-video av Lyriderna från 2016.

Lyriderna är en av de årligen återkommande meteorsvärmarna och den är aktiv i perioden från den 16 till den 25 april med kulmen omkring natten till den 22 april.

Då kan du förvänta dig mellan 10 och 20 stjärnfall i timmen och i ytterst sällsynta fall ända upp till 100.

Svärmen har fått sitt namn för att stjärnfallen ser ut att komma från stjärnbilden Lyran, som är relativt lätt att hitta, eftersom den innehåller Vega – himlens femte ljusstarkaste stjärna.

Kometrester bombarderar atmosfären

Meteorsvärmen dyker upp för att jorden varje år vid den här tiden passerar resterna av kometen 1861G1-Thatcher, som bombarderar vår övre atmosfär i inte mindre än 177000 kilometer i timmen och brinner upp.

Det resulterar i ljusstarka stjärnfall på himlen.

Kometens omloppstid runt solen är 415 år, och senaste gången den hade vägarna förbi vår del av solsystemet var 1861. Därför finns det inga fotografier av själva kometen sedd från jorden.