Vinnarna har korats: Här är årets vackraste astronomibilder

Det rådde ingen brist på wow-effekter, när världens bästa astronomifotografer korades under detta års Astronomy Photographer of the Year-tävling. I år skulle juryn välja mellan rekordmånga spektakulära bilder från både amatörer och professionella.

23 september 2016 av Nanna Vium / Illustrerad Vetenskap

Dansande norrsken, glittrande meteorsvärmar och lockande spiralgalaxer.

Det finns gott om möjligheter att komma närmare några av de vackraste och mest fascinerande fenomenen i vårt solsystem bland vinnarna av detta års Insight Astronomy Photographer of the Year-tävling, som avgjordes i mitten av september.

För åttonde gången i rad stod Royal Observatory Greenwich i Storbritannien värd för tävlingen, och i år var anslutningen rekordstor.

Fler unika bilder än någonsin

Mer än 4500 bilder av både amatörfotografer och professionella från över 80 olika länder lades fram inför juryn, och många av dem gjorde stort intryck.

”Vi har tagit emot fler unika bilder än någonsin förr”, sade en av talespersonerna till dailymail.

Här får du ett urval av några av vinnarna, som du kan se i stort format genom att klicka på bilderna. Du kan även själv gå på upptäcktsfärd bland alla vinnarbilderna på tävlingens webbplats genom att klicka här.

Den sammanlagda vinnaren blev bilden av den så kallade Baily's Beads-effekten tagen av fotografen Yu Jun under den totala solförmörkelsen den 9 mars 2016 sedd från Luwuk i Indonesien. I videon kan du höra domarnas motivering till varför just detta foto utsågs till det bästa i alla kategorier.

Den här bilden utsågs till ”'Runner up” i den så kallade Our Sun-kategorin, som omfattar bilder av solen, solförmörkelser eller passager. Bilden är en mosaik av tolv olika bilder av solförmörkelsen den 9 mars 2016 sedd från ön Tidore i östra Indonesien. Foto: Catalin Beldea och Alson Wong.

Ovan är vinnaren av People and Space-kategorin, som omfattar bilder av natthimlen med människor eller konstgjorda objekt. På vinnarbilden korsas himlens stjärnljus med ljusförorening från neonskyltar och lampor i hektiska Quarry Bay i Hong Kong. Foto: Wing Ka Ho.

Detta foto fick utmärkelsen ”Mycket berömvärt” i Young Astronomer of the Year-kategorin, som delas ut till astronomifotografer under 16 år. Den internationella rymdstationen ISS drar en linje tvärs över stjärnornas lysande spår över trädtopparna i södra Australien. Foto: Scott Carnie-Bronca.

Vinnarbilden i kategorin Young Astronomer of the Year blev denna, som lyckas gå tätt inpå månens karga och detaljerade yta på ett sätt som vi sällan ser i traditionella foton av vår naturliga satellit. Foto: Brendan Devine.

Upplev solförmörkelsen över Sydstaterna, när en total solförmörkelse inträffar över USA. Läs mer här.

Vinaren av Scyscapes-kategorin. En dimmig oktobermorgon på den engelska ön Isle of Wight. Det disiga vädret bidrar till att förstärka ljuset från Venus och månen, vilket får dem att framstå som glödande eldklot över morgondiset. Foto: Ainsley Bennett.

Vinnaren av månkategorin. En fantastisk närbild av månens karga och kratertäckta yta, som skvallrar om forna tiders meteorit- och asteroidnedslag. Foto: Jordi Delpeix Borrell.

Vinnaren av galaxkategorin. På bilden syns den avlägsna spiralgalaxen Messier 94, som upptäcktes redan 1781. Foto: Nicolas Outters.

”Runner up” i stjärnor och nebulosor-kategorien, som omfattar bilder av objekt djupt inne i Vintergatan, såsom stjärnor, stjärnhopar och rester från supernovor . Foto: Pavel Pech.

Vinnare i polarskenkategorin. Foto: György Soponyai.

”Mycket berömvärt” i den unga kategorin. Norrskenet gjorde en sällsynt engelsk visit över himlen vid Cresswell Beach i nordöstra Storbritannien. Den unge fotografen upptäckte ljuset genom fönstret i sitt rum och övertalade sin mamma att följa med honom till stranden – bort från stadens ljusförorening. Foto: Jonathan Farooqi.