Seascraper – ett självförsörjande samhälle med bostäder, kontor och rekreationsområden – har utformats för att bromsa städernas växtvärk. Farkostens egen energiförsörjning ska skötas av undervattensturbiner, som drivs av havsströmmar, och av en folie av solceller, som samlar upp solenergi. Det välvda skrovet ska kunna samla upp regnvatten och släppa igenom dagsljus till de lägre belägna sektionerna. Sötvattnet kommer från en avsaltningsanläggning ombord, som behandlar och återvinner regnvattnet.

Fotogalleri: Framtidens flytande städer

Med en världsbefolkning på över sju miljarder, våldsam tillströmning till storstäder och ökad risk för översvämningar och stigande världshav tycks allt fler arkitekter och uppfinnare vara i färd med att kapa förbindelsen till land.

10 augusti 2012

Med en världsbefolkning på över sju miljarder, våldsam tillströmning till storstäder och ökad risk för översvämningar och stigande världshav tycks allt fler arkitekter och uppfinnare vara i färd med att kapa förbindelsen till land. Illustrationer och foto av eVolo och Koen Olthius.

Plastic Fish Tower är ett jättebete, som ska locka till sig plastavfall och därmed bidra till att minska avfallsön Great Pacific Garbage Patch i Stilla havet. Plastic Fish Tower samlar in och återanvänder det flytande plastavfallet med hjälp av ett runt ”stängsel” runt globen på en kilometer i diameter. Tornet ska kunna hysa boende i sina yttre ringar och sektioner över vattnet, medan en anläggning i globens mitt omvandlar avfallet till plastnät, som kan användas av fiskodlingar.
En annan lösning på problemet med Great Pacific Garbage Patch skulle kunna vara projektet Lady Landfill Skycrapers, vridna ”havsskrapor”, som bygger på landfyllningar under vattnet. Avfallet samlas in vid tornets nedersta del och bearbetas till återbruk inne i tornen. Ovanför ytan kommer tornen att kunna hålla upp öar med självförsörjande bosättningar. Plastavfallet omvandlas till energi, som lagras i enorma batterier, som förser öarna med ström.
Med bara sin stabiliserande flytring och den genomskinliga kupolen uppstickande över vattnet är Waterscraper tänkt som ett rörformat undervattensboende och laboratorium – där allt är konstruerat för att stå emot det enorma vattentrycket. Dagsljuset tränger ned genom kupolen, samtidigt som Waterscraper flyter från plats till plats. Stränder, restauranger, en marina och ett dykcentrum ska locka gäster till de flytande lyxlägenheterna och hotellen.
Idén med projektet Water Circles är att bygga om gamla borrplattformar till vattenbehandlingsanläggningar, som omvandlar saltvatten till sötvatten. Den kvarvarande strukturen för oljeutvinning kan utnyttjas för att leda in saltvattnet i den flytande avsaltningsanläggningen. Klotformade enheter destillerar saltvattnet och lagrar sötvatten, avsett för vattenfattiga länder. De gamla riggarna ska dessutom hysa forskare och produktionsanläggningar för mat, meddelar det sydkoreanska designteamet.
Denna 490000 m2 stora, flytande terminal för kryssningsfartyg har plats för tre stora fartyg, samtidigt som den ger passagerarna en ny havsupplevelse, som enligt designteamet omfattar hotellvistelser på öppet hav, shopping och restauranger. En inre ”hamn” ger mindre fartyg möjlighet att lägga till och förser terminalens inre med dagsljus. Tio procent av taket är täckt av solceller, meddelar den holländske arkitekten Koen Olthuis från Waterstudio.NL.
Citadel-projektet, som enligt planen ska vara färdigt 2014, kan bli det första flytande bostadskvarteret i Europa, säger arkitekten Koen Olthuis. Komplexet, som rymmer 60 lägenheter och ska byggas i den nederländska staden Westland i närheten av Haag, ska skydda mot översvämningar i ett land som till stor del ligger under havets yta. Koen Olthuis tror att Citadel – och dess fem planerade grannar – under sin livstid ska förbruka 25 procent mindre energi än en konventionell byggnad.
Greenstar, som enligt planen ska öppna 2014, blir ett flytande hotell och konferenscenter utanför Maldiverna i Indiska oceanen. Östaten är världens mest låglänta land och därmed bland de som mest hotas av den förväntade höjningen av vattennivån. Projektet får en låg energiprofil och låg miljöpåverkan, som är i linje med landets målsättning att bekämpa global uppvärmning. Greenstar får plats för 800 övernattande gäster och 2000 konferensdeltagare.
Utöver en unik utsikt till vattnet har den holländske arkitekten Koen Olthuis designat denna flytande enfamiljs vattenvilla i Amsterdam, så att den ger maximalt med privatliv och ett allsidigt utnyttjande. Huset, som stod färdigt 2008, har sovrum och badrum på bottenvåningen, som delvis ligger under vattnet. Stora skjutdörrar på översta våningen ger tillgång till ett trädäck, som ger intryck av att man befinner sig på en båt.

Läs också

Kanske är du intresserad av...