Världens farligaste flygplats

Endast de skickligaste piloterna kan landa flygplan på Lukla, världens farligaste flygplats. Den ligger på 2860 meters höjd i Himalaya

3 maj 2013 av Hans Henrik Fafner

På moderna flygplatser är normalt den minsta längden på en landningsbana 1800 meter. Så mycket behöver vanliga passagerarplan och vanligen är banan tre kilometer lång eller mer, vilket ger plats för alla flygplanstyper.

Det är därför bara de skickligaste piloterna och mycket få flygplanstyper som kan landa på Lukla, där banan är 480 meter kort. Dessutom är den ofta blöt, och eftersom den ligger på 2860 meters höjd måste inflygningshastigheten vara högre på grund av den tunnare luften. Det är därför inte utan anledning som Luka betraktas som världens farligaste flygplats.

Den lilla flygplatsen i Himalaya anlades på 1960-talet, på uppmaning av Edmund Hillary. Genom att börja från Lukla halverar man vandringen till baslägret, där den egentliga bestigningen av Everest påbörjas, var hans argument. Det har gjort det lilla samhället till något av en trafikknutpunkt.

50 plan om dagen landar i världens farligaste flygplats

Under sommarsäsongen landar omkring 50 flygplan per dag i Lukla. Det betyder att varje anlänt flygplan normalt har tio minuter till en kvart på sig att sätta av passagerare och få ombord nya, innan det måste lyfta igen, för att ge plats för nästa, som kommer från Katmandu, drygt en halvtimmes flygning bort. Piloterna måste ha is i magen, för proceduren är inte lätt. Själva banan ligger på en sluttning, som lutar tio procent, och när man väl satt ned landningshjulen finns det ingen återvändo: banan slutar vid en klippvägg.

Avfärden från Lukla är lika omtumlande. Planet rullar längs banan, och när den slutar måste det ha fått upp tillräckligt med fart, för då väntar bara ett 600 meter djupt stup.

Väderförhållandena i Lukla är väldigt omväxlande, och det händer ofta att flygplan lämnar Katmandu i solsken, bara för att tvingas vända om, för att Lukla stängts på grund av tät dimma eller en plötslig snöstorm.

Läs också

Kanske är du intresserad av...