Omåttligt intag av fruktos hämmar minnet och inlärningen hos råttor, och det ger anledning till oro för ohälsosamma människor.
En ny undersökning visar att söta läskedrycker fulla med socker stör minnet och hämmar inlärningen hos laboratorieråttor, vilket enligt hjärnforskaren Fernando Gomez-Pinilla bör ge upphov till ”stark oro” för vad socker kan göra med människor.
Fernando Gomez-Pinilla och hans kollegor tränade först råttor att hitta vägen genom en labyrint, samtidigt som de i fem dagar fick bara vatten och vanligt råttfoder. De följande sex veckorna ersattes råttornas vatten med saft, som innehöll 15 procent fruktos.
”Det mesta av den läsk som människor dricker innehåller omkring tolv procent socker, så föreställ dig om man drack läsk med socker i stället för vatten”, säger Fernando Gomez-Pinilla vid University of California i USA.
Under perioden på sex veckor fick hälften av gnagarna dessutom linolja och fiskolja, som båda är rika på omega-3-fettsyror. Dessa antioxidanter skyddar möjligen mot skador i de kemiska förbindelser i hjärnan som kallas synapser, visar tidigare forskning.
Efter sex veckor på fruktossaft tog det längre tid för samtliga råttor att springa genom labyrinten. De som hade fått omega-3 var dock en smula snabbare än de andra.
Genom att studera laboratorieråttornas dissekerade hjärnor slog forskarna fast att kosten med högt fruktosinnehåll hade påverkat synapsernas förmåga att förändras, vilket är en avgörande faktor vid inlärning. De sockerhaltiga dryckerna hade även stört det sockerreglerande proteinet insulin i hjärnområdet hippocampus, som spelar en roll i samband med lagring av minnesintryck hos både råttor och människor.
”Jag blev mycket överraskad av att se hur kraftig effekt socker kan ha på hjärnan. Det bekymrar mig att veta att den kost människor äter kan påverka humör och inlärningsförmåga så mycket”, säger Fernando Gomez-Pinilla.
Glukossirap, som är billigare än vanligt socker, tillsätts ofta till läsk, kryddor och andra färdigproducerade livsmedel.
I USA intar en person i genomsnitt över 27 kilo sådant om året, meddelar det amerikanska jordbruksdepartementet. Intaget av rörsocker och betsocker, som också innehåller fruktos, är bara lite mindre.
”Jag säger inte att fruktos är dåligt, man ska inte ge ett enstaka näringsämne hela skulden”, säger Fernando Gomez-Pinilla. ”Det stora problemet är intag av för stora mängder.”
”Vi vill också få folk att tänka på sin kost på det hela taget och tänka på att äta omega-3-fettsyror”, som finns i livsmedel som lax, tonfisk, valnötter och olivolja.
Nästa uppgift för forskarlaget ”är att konstatera om långtidseffekterna av dålig kost är oåterkalleliga”, säger fysiologen Jill Barnes från Mayo Clinic i Minnesota, som inte har medverkat i detta forskningsprojekt.
Framtida forskning bör också fokusera på de effekter kosten kan tänkas ha på åldrande och utveckling. ”Vad händer till exempel hos yngre djur eller människor, när de utsätts permanent för stora mängder socker och små mängder omega-3-fettsyror under uppväxten?” frågar Jill Barnes.
Undersökningens ledare, Fernando Gomez-Pinilla, säger ”dessutom kan vi titta på hur kosten kan påverka störningar som posttraumatiskt stress-syndrom (PTSD)” genom att utsätta en belastad hjärna för ännu mer belastning. ”Kanske kan konsekvenserna av PTSD vara mycket värre hos en person som inte äter hälsosamt.”
Undersökningen av den sockerhaltiga kosten publicerades den 15 maj i Journal of Physiology.
Följ med på mammutjakt och få reda på om det är en bra idé att återuppliva utdöda arter.
Bli prenumerant och få en revolutionerande jacka impregnerad med nanopartiklar.
Upplev Burma på fotoexpedition med de prisbelönta fotograferna Sisse Brimberg och Cotton Coulson.