Din mat är mer berest än du

Grönsaker och frukter har inte alltid haft samma storlek och smak. Förr i tiden var matvaror geografiskt isolerade, men med människans arbete sedan årtusenden med förädling och urval har livsmedel i dag brutit den geografiska isoleringen.

Frukter och grönsaker utvecklades i geografisk isolering

Dagens frukter och grönsaker är resultatet av årtusenden av odling och urval. Tidiga vilda sorter av världens nyckelgrödor utvecklades i geografisk isolering och spreds med vinden eller översvämningar eller med hjälp av fåglars avföring. Med tiden har människor utvecklat särskilda grödor som de föredragit, lagrat fröer och experimenterat med växtförhållanden för önskvärda grödor. Genetiker kallar den processen för domesticering. Bönder kallar det lantbruk.

Frukter hade annan storlek och smak

De flesta moderna grödor liknar inte sina primitivare stamfäder. Tidiga jordgubbar var inte så stora och söta som dagens sorter. De äpplen vi köper i butiken är kloner och skulle vara svåra att producera utan ympning.

Människan har förändrat livsmedel

Man måste i det närmaste vara vetenskapsdetektiv för att hitta en grödas ursprung, men med hjälp av genomkunskap och historiska källor kan man spåra utvecklingen. ”En växts evolution förändrades i regel, så fort människan rörde den”, säger Paul Gepts vid University of California, som forskar på bönors och andra grödors ursprung och evolution. Kunskap om livsmedlens historia kan hjälpa forskarna att ge oss ännu bättre mat på våra tallrikar i framtiden.

• ### Avocado:

Frukten kommer från början från Mexiko och Centralamerika. I dag odlas tre sorter – under olika förhållanden.

• ### Solros:

Denna växt hör naturligt hemma i Nordamerika. Fröna skördas ofta för att utvinna olja.

• ### Vindruvor:

Vilda vindruvor domesticerades bara en gång, i södra Kaukasus, varifrån de spreds runt världen.

• ### Äpplen:

Kommer från Centralasien och anses från början ha spridits via Sidenvägen.

• ### Citrusfrukter:

Vår tids apelsiner och mandariner har utvecklats från primitiva mandariner och pompelmus från Asien.

• ### Jordgubbar:

Dagens jordgubbe är en hybrid mellan två sorter – en från Syd- och en från Nordamerika.

• ### Ananas:

Frukten kommer från Amazonas. Man tror att europeiska upptäcktsresande tog med den hem.

• ### Kaffe:

Kaffe växte först i Etiopien och infördes i Asien, Europa och sedan Sydamerika, där den odlas mest nu.

• ### Aubergine:

Två sorter blev domesticerade i Indien och Kina. Den ena spreds österut, den andra västerut.

• ### Banan:

Nya Guinea hade de första bananerna. Den viktigaste moderna sorten är en Sydostasiatisk klon.