Forskare är nära att förhindra förkylning med enkelt vaccin

Receptet på ett nytt vaccin mot förkylning är enkelt. Så enkelt att forskarna bakom det är överraskade över att ingen har tänkt på det tidigare.

6 oktober 2016 av Karine Kirkebæk / Illustrerad Vetenskap

Under den kalla årstiden kan en förkylning i det närmaste avlösas av nästa.

Det finns det en bra anledning till. Varje år finns det nämligen upp till 100 olika rinovirus i omlopp, och de kan alla göra oss förkylda.

Målet för forskarna var därför att ta fram ett vaccin, som kan slå ut hela paletten av virus – som vart och ett ger oss olika typer av symptom, men som alla hamnar under samma paraply: förkylning.

Cocktail innehåller 50 virus

Därför har forskarna helt enkelt tagit fram ett vaccin med små doser av 50 olika rinovirus.

”Det är förvånande att ingen har tänkt på en så enkel lösning under de senaste 50 åren", säger barnläkaren Martin Moore vid Emory University i USA.

Vaccin fungerar normalt genom att man tar lite grann av sjukdomen och injicerar den i kroppen, så att immunsystemet kan bilda antikroppar mot sjukdomen.

När vi sedan blir smittade med en förkylning känner immunsystemet igen den – eftersom det har sett den tidigare – och producerar snabbt de antikroppar som effektivt kan bekämpa sjukdomen, innan vi får symptom.

Försök på människa är nästa steg

Vaccinet är inte ett botemedel mot förkylning – dessvärre. Hos möss och makaker har det dock visat goda resultat i förebyggande av förkylning.

Efter att djuren fått en dos av vaccinet kunde forskarna se att de hade producerat antikroppar mot samtliga 50 rinovirus.

Forskarna har nu planerat nya försök för att se om resultatet kan upprepas hos människa – för att på så sätt kunna förhindra att vi blir sjuka om någon nyser oss rakt i ansiktet.