De orange och röda målningarna på berget är gjorda av neandertalare långt före den ­moderna människan kom till Europa.

© Pedro Saura

Grottmålningar är gjorda av neandertalare

Långt innan den moderna människan kom till Europa var neandertalarna i full gång med att dekorera kontinentens grottor.

12 juli 2018 av Redaktionen

Nya dateringar av grottmålningar i Spanien vänder upp och ned på en gammal diskussion om neandertalarna. Den stora tvistefrågan har varit om några av de grottmålningar som finns runtom i Europa kan ha utförts av denna människotyp.

Sipprande vatten avslöjar åldern

En grupp arkeologer har daterat grottmålningar i tre olika grottor i Spanien till att vara minst 64800 år gamla. ­Därmed har de gjorts minst 20000 år innan den moderna människan lämnade Afrika och nådde fram till Europa.

Grottmålningar innehåller sällan organiskt material och därför är de svåra att datera med kol-14-metoden. Forskarna använde därför en helt ny metod och undersökte små avlagringar av mineralet kalkspat som framsipprande vatten har efterlämnat som en tunn hinna över målningarna.

Kalkspat innehåller små mängder uran som långsamt sönderfaller till torium.
Genom att mäta toriuminnehållet i kalkspatet kunde forskarna räkna sig fram till målningarnas överraskande datering.

Neandertalare var kreativa

Även om de spanska grottmålningarna inte är lika detaljerade som nyare målningar visar de att ­neandertalarna kunde tänka i symboler och ­uttrycka sig konstnärligt. Hittills har de flesta forskare ansett att dessa ­egenskaper är unika för den moderna människan.

Detta har lagts fram som den bakomliggande orsaken till att ­neandertalarna dog ut i konkurrens med våra förfäder, men de nya dateringarna visar att orsaken inte var så enkel.

Du kan läsa mycket mer om vår evolution i Illustrerad Vetenskap – ända från stadiet som encellig organism till den moderna människan. Och du kan lära dig mer om vart evolutionen kommer att föra oss på sikt. Teckna en prenumeration nu, så kontrar vi med ett kanonerbjudande:

• 2 nummer av Illustrerad Vetenskap
  • Digital tillgång till de senaste 12 numren av Illustrerad Vetenskap här och nu
  • Tillgång till Moreshop, som är en förmånsbutik för prenumeranter, där du kan köpa produkter till spotpris. Köp till exempel verktyg, sportkläder, klockor, prylar och inredningsartiklar med upp till 70 procents rabatt.
  • Ett par läckra hörlurar från Vinyl Tech.

Och du får hela paketet för bara 99 kronor inklusive porto. Beställ HÄR.