Alternativ cancermedicin
Cancer

Alternativ cancermedicin är inte bättre än ingenting.

Forskarna varnar för örter

Alternativ cancermedicin lockar tusentals patienter, men det finns goda skäl att hålla sig borta från den. Även till synes oskyldiga växtextrakt kan leda till döden för patienterna.

14 juni 2018 av Johann Mar Gudbergsson & Christian Juul

En av sju cancerpatienter väljer alternativa behandlingar. Men det är inte riskfritt.

Patienter som väljer bort läkarnas behandlingsformer löper fem gånger högre risk att dö inom fem år.

Och även de som följer läkarnas behandlingar är i riskzonen om de kompletterar med medicinalväxter.

Forskare har bevisat att alternativa mediciner kan förhindra att cytostatika dödar cancertumören eller leda till att patienten förblöder på operationsbordet.

Vitamin C en besvikelse i studie

© Shutterstock

Tusentals cancersjuka patienter över hela världen injicerar stora doser vitamin C i blodet i ett försök att stoppa cancern.

Metoden föreslogs första gången av nobelprisvinnaren Linus Pauling, och när den testades på människor 1970 visade det sig att vitaminet hade önskad effekt.

Den gamla studien uppfyller dock inte de moderna vetenskapliga standarderna.

När forskare har testat vitamin C i mer tillrättalagda försök har de inte kunnat påvisa någon effekt av behandlingen.

Försök kan leda till nya behandlingar

Försök på celler och djur i laboratoriet visar dock att vitamin C möjligtvis kan minska cancercellers tillväxt om det används i extremt höga – och därmed farliga – doser.

Forskarna vill därför inte utesluta att det en dag blir möjligt att utveckla en behandling som utnyttjar vitaminets egenskaper.

Om du vill hålla dig uppdaterad på cancerforskarnas kamp för att utveckla nya banbrytande behandlingar kan du teckna en prenumeration på Illustrerad Vetenskap här.

Om du beställer en prenumeration nu får du ett fantastiskt erbjudande: Två nummer av Illustrerad Vetenskap, en kraftfull kikare och vår guide till årets stjärnhimmel för bara 59:50 kronor.

Kosttillskott ger blödningar

© Shutterstock

Ett kosttillskott som kallas PC-SPES var under en tid populärt bland patienter med prostatacancer eftersom det sades kunna bromsa cancern.

Tillskottet såldes som växtprodukt men visade sig senare innehålla en blandning av syntetiska ämnen, bland annat det antiinflammatoriska ämnet Indometacin, det östrogenliknande ämnet DES och det blodförtunnande ämnet Warfarin.

Det senaste ökar risken för blödningar – särskilt vid operationer – och kan i värsta fall göra att patienten förblöder.

Ört bromsar kemoterapi

© Shutterstock

Extrakt från växten johannesört har använts av flera cancerpatienter som en behandling mot cancern eller för att dämpa depression.

Örten är inte farlig i sig, men försök har visat att den kan sänka koncentrationen av vissa typer av cytostatika i blodet.

Anledningen är sannolikt att den stör vissa kemiska processer i levern så att kemoterapin inte fungerar så bra som den annars skulle ha gjort.

Drog hjälper patienter

© Shutterstock

Cancerpatienter i hela världen kämpar för att drogen cannabis ska bli tillåten att användas i medicinskt syfte – och det på goda grunder.

En stor studie har visat att cannabis kraftigt kan minska en rad biverkningar vid kemoterapi. 47 procent av de patienter som fick drogen drabbades i mindre utsträckning av illamående än innan, medan den siffran bara var 20 procent för patienter som fick placebo i stället för cannabis.

Drogen visade sig också i vissa fall kunna reducera smärtor förknippade med kemoterapin.

Anledningen till drogens gynnsamma effekt är att de aktiva ämnena, de så kallade cannabinoiderna, binder sig till särskilda proteiner i nervcellerna. Därmed kan de dämpa cellernas smärtsignaler eller ändra mängden hormoner som cellerna utsöndrar.

Cannabis har också testats som läkemedel för att döda cancercellerna. På internet finns massor av påståenden om att drogen kan bekämpa cancertumörer, men för det finns inga vetenskapliga bevis.

När cannabis har testats på människor har forskarna inte kunnat påvisa någon effekt på cancercellerna.

Vetenskap sållar bort myter

Internet är fullt med påståenden om alternativ medicin, men få klarar en kritisk granskning.

Andra myter är svårare att döda.

I visiret på Apollo-astronauten Eugene Cernans finns en spegelbild av en man utan rymddräkt. Är det ett bevis på att månlandningarna är gjorda i en studie på jorden?

Vi går till botten med vetenskapens mest seglivade konspirationsteorier i nästa nummer av Illustrerad Vetenskap.

Om du beställer ditt nummer nu kontrar vi med ett supererbjudande

• En elegant trådlös Bluetooth-högtalare från Sonitum
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap

Slå till nu och få hela paketet för bara 49:50 kronordu sparar 397 kronor.