Inälvsmask mildrar skleros

Nytt försök visar ett en helt vanlig mask kan hjälpa till att lindra, eller helt bota, multipel skleros och andra autoimmuna sjukdomar.

8 juli 2016 av Nanna Vium / Illustrerad Vetenskap

Inälvsmask och parasiter är vanligtvis något de flesta undviker att bjuda in i sin kropp. Men nu antyder en ny, spännande studie från Australien att det kan finnas goda anledningar till att hälsa de organätande blodsugarna välkomna in.

En helt vanlig mask

Forskare från University of Technology Sydney är nämligen i färd med att undersöka hur en kontrollerad maskinfektion kan bromsa utvecklingen av multipel skleros, ofta förkortad till MS.

Genom de senaste åren har flera observationer indikerat att länder med utbredd spridning av de så kallade parasitmaskarna hos befolkningen har en lägre förekomst av autoimmuna sjukdomar, inklusive multipel skleros.

Mot denna bakgrund undersöker forskargruppen nu hur en helt vanlig parasitmask som kallas Fasciola hepatica kan lindra eller förebygga sjukdomen.

Utsöndrar molekyler

Här visas ett mikroskopiskt utsnitt av parasitmasken Fasciola hepatica som normalt äter levern på får, kor och människor. Foto: Wikimedia

Det som händer är att masken utsöndrar en rad molekyler för att undvika att den lämnar skador på vävnaden och på så sätt drar uppmärksamhet till sig från immunförsvaret på sin resa genom organen på människor, får och kor.

Särskilt en av dessa molekyler har visat sig ha en mildrande effekt på de inflammationer som förknippas med sjukdomar som multipel skleros.

Studien är fortfarande i sin linda, men forskarna hoppas kunna utvinna molekylen och använda den som behandling utan att patienterna ska behöva angripas av levande maskar.

”Vårt mål är att utveckla en behandling som kan mildra eller helt stoppa sjukdomens utveckling”, säger forskningsledaren Sheila Donnelly.