Många lider av laktosintolerans

Har du druckit mjölk nyligen? Då har du kanske fått magont, för hela 68 procent av världens befolkning klarar inte av att smälta mjölk. Tillståndet kallas laktosintolerans och beror på brist på laktas – ett enzym som bryter ned mjölksockret laktos.

Mer än två tredjedelar av världens befolkning lider av laktosintolerans. Det är dock mindre utbrett i regioner med mjölkdjur.

Laktas finns i kroppen hos små barn, men avtar hos de flesta av oss, efter att vi vants av från bröstmjölk, säger evolutionsgenetikern Pascale Gerbault. Endast i mindre befolkningsgrupper fortsätter kroppen att producera enzymet, så att man är kapabel att bryta ned mjölkprodukter även i vuxen ålder.

Skandinavien segrar över laktosen

Forskarna är osäkra på vad denna skillnad beror på, säger Pascale Gerbault, men en tendens är klar: Tolerans för mjölkprodukter är mer utbredd i regioner där man av tradition håller mjölkdjur som kor, getter och får.

I Skandinavien dricker de flesta mjölk utan problem, och det beror enligt finska forskare på att en gynnsam mutation uppstått någonstans i Skandinavien.

De människor som bar på den förändrade genen hade en fördel i det tidiga bondesamhället, där det ofta var ont om mjölk. Ett eller två glas mjölk om dagen kunde faktiskt vara det som gjorde att man överlevde.

Genetiska studier har visat att omkring 90–95 procent av den vuxna befolkningen i Finland, Danmark, Sverige och Norge är laktostoleranta. I Asien är det tvärtom. Där tål större delen av befolkningen nämligen inte mjölk.