Så här kan det se ut ur fiskens perspektiv när en kungsfiskarhona tar en storspigg strax under ytan. Fågeln kan könsbestämmas utifrån näbbens färg. Hanens näbb är huvudsakligen svart, medan honan har en orange undernäbb som matchar hennes fötter.

Galleri: Kungsfiskaren

14 februari 2010

n fotograf har i 20 år varit fascinerad av kungsfiskaren. Se några av hans bilder här. Foto: Charlie Hamilton James

Som ett azurblått töcken störtdyker en kungsfiskare mot ytan i uppemot 40 kilometer i ­timmen.

Fågeln är en skicklig fiskare. Den kan fånga sitt byte på en halv meters djup, trots att kungsfiskarens syn under vattnet försämras av en genomskinlig skyddshinna.

Höstlöven reflekteras i den spegelblanka floden där kungsfiskaren väntar på sitt byte. Från sin utkiksplats kan den dyka ner i vattnet och två sekunder senare vara uppe på grenen igen med en fisk i näbben.

”Likt en blå blomma skjuter kungsfiskaren upp ur den svarta vågen”, skriver den amerikanska poeten Mary Oliver i en hyllning till fågelns jaktmetod. Kungsfiskarens blå färg uppstår när ljuset bryts i de mikroskopiska fjäderstrukturerna som i ett prisma.

I ett rede på flodbanken matar en hona en av sina nio dagar gamla ungar med en fisk, som den sväljer hel.