Havets fridfulla bjässar

Galleri: Dugongerna trivs i Kings Bay, och det gör turisterna också. Mästerfotografen Paul Nicklen har tagit bilder av förhållandet mellan det harmlösa däggdjuret och de nyfikna turisterna, som hotar dugongens välmående.

14 januari 2016

Dugongen är ett harmlöst och fridfullt havsdjur, som kan väga upp till 600 kilo – den förflyttar sig långsamt i farvattnen runt Florida, där den vistas året runt. Möjligheten att se den är störst på vintern, när den säker sig till varmare vatten för att hålla värmen.

När nyfikna turister kommer för nära dugongerna hotas deras välbefinnande, livsstil och ekosystem. För att de försvarslösa däggdjuren ska skyddas krävs det att turister håller sig på avstånd och nöjer sig med att observera från vattenbrynet eller vattenytan.

I galleriet här går National Geographics fotograf Paul Nicklen tätt inpå det unika djuret för att belysa problemet med att turismen frodas i Floridaområdet samtidigt som dugongerna söker värme på samma plats.

Om fotografen Paul Nicklen Paul Nicklen är en världskänd kanadensisk fotograf och biolog med polära ekosystem som specialitet.

Utöver sitt uppmärksammade arbete för National Geographic har han publicerat flera hundra artiklar runt om i världen – dessutom har han hållit över 500 utsålda föredrag i över 20 länder.

Han har tilldelats ett pris för sitt arbete med att belysa havs-och miljövård. Dessutom har han tagit emot över 30 ansedda internationella priser – däribland BBC Wildlife Photographer of the Year och hela fem World Press Photo-priser.

Fakta om Paul Nicklen