Grön orm med rubinögon upptäckt

En ny art av näsgropsorm med juvelfärgade ögon har hittats i skogarna i Sydostasien, säger forskare.

30 mars 2011 av Brian Handwerk, National Geographic News

En ny ormart, som har fått namnet den ”rubinögda gröna näsgropsormen" (Cryptelytrops rubeus) har upptäckts i Sydostasien. Ormen lever i skogar i närheten av Hô Chi Minh-staden och runt om i de låga bergen i södra Vietnam och östra Kambodjas Langbianplatå.

Mellan 1999 och 2003 har forskare samlat in gröna näsgropsormar i Thailand, Laos, Vietnam och Kambodja och undersökt dem i laboratoriet, och mot bakgrund av fysiska särdrag och genetiska tester har de identifierat nya arter.

”Denna arten känner vi till bara från några få exemplar, och mycket få människor i världen har sett den här ormen”, säger Anita Malhotra, som är en av personerna bakom undersökningen och molekylärekolog vid Bangor University i Storbritannien. ”Ärligt talat vet vi väldigt lite om vad den gör.”

Mystiska matvanor

Den nya artens matvanor har varit svåra att avslöja, säger forskarna.

”Det är mycket svårt att få information om vad de här ormarna äter”, säger Anita Malhotra. ”Ormar har så bra matsmältning att det som är kvar i deras exkrementer – om man över huvud taget kan hitta några – är mycket svårsmälta rester som hår från däggdjur eller fjäll och klor från reptiler.

”Grodor är så lättsmälta att det bokstavligt talat inte finns något kvar.”

Söker föda på marken

Den nya arten vistas ibland nere på marken, där den ofta letar efter föda, tillägger Anita Malhotra. ”Och de dyker ofta upp i närheten av vattendrag, så man måste utgå från att grodor utgör en väsentlig del av vad de äter.

”Vi vet även att andra relaterade arter äter små däggdjur, och dessa närbesläktade djur liknar säkert dem i ekologiskt avseende.”

Man vet inte hur bra ormen kan anpassa sig till andra habitat, så det är ovisst om den rubinögda gröna näsgropsormen ska kunna betraktas som en hotad art. Men Anita Malhotra och hennes kollegor hoppas att ormen inte faller offer för samlare av sällsynta djur, som jagar berömmelse.

”Rubiner”, som ormarna kallas, ”är möjligen väldigt sårbara för det”, säger hon. ”Eftersom det är en så vacker art.”