Ny giftorm hittad på ”hemlig” plats

En stor, ”vacker” orm med olivgröna ögon har upptäckts i en avlägset belägen skog i Tanzania.

5 januari 2012 av Christine Dell'Amore, National Geographic News

Den vackra afrikanska trädhuggormen med den kraftiga kroppen har svarta och gula sicksackmönster och gula, hornaktiga fjäll över de olivfärgade ögonen, säger Tim Davenport, nationell chef för Wildlife Conservation Society i Tanzania. Den sex decimeter långa reptilen upptäcktes 2010–2011 i samband med kartläggning av den biologiska mångfalden i en avlägset belägen skog i Tanzania.

Den grönögda varelsen är extremt sällsynt. Dess habitat i skogen, som redan är mindre än 100 kvadratkilometer stort, krymper till följd av människors inträngande och andra faktorer, säger Tim Davenport. Mot den bakgrunden förväntar sig Tim Davenport att International Union for Conservation of Nature kommer att sätta ormen på listan över utrotningshotade arter.

Ormens hemvist hålls hemlig

Exakt var ormen hittats hålls hemligt – bland annat för att skydda djuret från samlare, säger Tim Davenport. Afrikanska trädhuggormar är populära som husdjur i många länder, och infångande av djuren i deras naturliga habitat är en global tendens i handeln med vilda djur. ”Det har en förödande inverkan på vilda bestånd”, skriver Tim Davenport på sin webbplats. ”I en sådan omfattning att [handeln med vilda djur] på många håll i Afrika utgör det största hotet mot många arters överlevnad i naturen”, säger han

Forskarna vet än så länge inte så mycket om ormens biologi, bortsett från att den liksom alla andra huggormar är giftig.