Tre nya paddor upptäckta i Brasilien

Paddorna, som hittats i ett höglänt skogsområde, har en karakteristisk sång. Hör dem sjunga här.

14 december 2015 av Carrie Arnold

Grodor och paddor kväker som bekant, men vissa arter sjunger också. Därför upptäcktes nyligen tre nya arter, när biologen Marcio Pie från universitetet i Paranal hörde ovanliga ljud på ett berg i skogsmörkret.

Lyssna till sången här.

Efter mötet med den första nya paddan hittade expeditionen snabbt ytterligare två. Alla tre tillhör de sydamerikanska rödbukiga paddorna och har fått namnen Melanophryniscus biancae, M. milanoi respektive M. xanthostomus.

Med en längd av drygt 2,5 centimeter hör paddorna till de minsta. Forskarna vet ännu inte om de är giftiga, men DNA-undersökningar visar att de tre är nära besläktade.

Namngavs fort

De svårtillgängliga skogarna i östra Brasilien ligger isolerade på hög höjd, närmast som ”öar bland molnen”, säger biologen Marco Pie. Läget gör att en art kan finnas på en bergstopp men inte på grannberget.

Paddornas begränsade antal samt en miljö som är sårbar för klimatförändringar betyder att de nyfunna arterna redan är hotade.

För att ge de nyfunna paddorna en chans att överleva publicerade forskarna snabbt fyndet, samt gav dem officiella namn. Utan ett vetenskapligt godkänt namn existerar en art nämligen inte, berättar Pie.