Basker är unika

Baskerna skiljer sig från resten av Europa. Deras språk är inte släkt med något annat språk och nu visar DNA-analyser att folkets genetiska mönster även skiljer dem från befolkningarna omkring dem.

3 augusti 2012

Baskerna i Spanien och Frankrike uppvisar genetiska mönster som skiljer dem från övriga folkgrupper i regionen. Det är slutsatsen av en nyligen genomförd DNA-analys inom ramen för National Geographics Genographic Project.

De särskilda baskiska DNA-markörerna är äldre än jordbrukets införande på Pyreneiska halvön, något som skedde för cirka 7000 år sedan.

”Baskerna har en del genetiska drag gemensamt med andra europeiska folk, men de har även vissa som gör dem unika”, säger Lluis Quintana-Murci vid Genographic Project, ett mångårigt, stort forskningsprojekt som kartlägger folkvandringarnas historia och människans genetiska mångfald.

DNA-analysen stöder tidigare studier av baskiska, baskernas språk, som inte är besläktat med något annat språk.

Man har länge trott att baskiskan kan härledas till språk som talades i Europa innan de indoeuropeiska språken, till exempel tyska och engelska, uppstod för över 4000 år sedan.

Genographic Project

Nästan 75000 personer från över 1000 infödda folk i världen har lämnat DNA-prover till National Geographics Genographic Project, som kartlägger folkvandringens historia.

Det har även över 440000 medlemmar av den vanliga befolkningen.