Presenter och friterad kyckling i Japan

Västerländsk kultur har kommit till Japan, som trots sin icke-kristna befolkning firar jul i stor stil med presenter och friterad kyckling.Julen kom till Japan med de första européerna på 1500-talet. Bland dem fanns missionärer, som försökte göra landet kristet. De hade emellertid ingen större framgång. I dag är det inte ens en halv procent av den japanska befolkningen som är kristen. Trots det är julen en stor begivenhet, som massor av människor deltar i. Därför är de japanska jultraditionerna lite annorlunda. Västerländsk kultur till Japan

26 november 2013

Västerländsk kultur har kommit till Japan, som trots sin icke-kristna befolkning firar jul i stor stil med presenter och friterad kyckling.

Julen kom till Japan med de första européerna på 1500-talet. Bland dem fanns missionärer, som försökte göra landet kristet. De hade emellertid ingen större framgång. I dag är det inte ens en halv procent av den japanska befolkningen som är kristen. Trots det är julen en stor begivenhet, som massor av människor deltar i. Därför är de japanska jultraditionerna lite annorlunda.

Västerländsk kultur till Japan

Fenomenet är relativt nytt. Japan deltog i andra världskriget på förlorarnas sida, och under åren efter kriget uppstod en ny tendens bland befolkningen. Man ville vända blad och starta om på nytt, och det gjorde man genom att ta till sig västerländsk kultur, inte minst amerikansk sådan. Det ledde till att många japaner började fira jul, trots att julen inte har något med deras religion att göra.

Alla får presenter

Därför uppfattar många den japanska julen som en mycket kommersiell sak. Det syns även genom att högtiden fick sitt stora genombrott under 1990-talet, när den japanska ekonomin blomstrade och människor på allvar fick råd att köpa julklappar. Städernas gator är utsmyckade, och människor köper mängder av julklappar. Man köper till familjen, men även till sin arbetsgivare, barnens lärare och alla man vill stå på god fot med. Juldagarna är vanliga vardagar i Japan, men trots det visar en opinionsmätning att julen betyder något för 54 procent av samtliga japaner.

Julmat: friterad kyckling på KFC

Liksom i resten av världen är julmatten viktig, men även i det avseendet avviker Japan. Julkaka äts av 73 procent av befolkningen, men allra viktigast är själva julmiddagen. Den består i de flesta familjer av friterad kyckling, och helt i linje med högtidens kommersiella stil är höjden av japansk jullycka ett besök på Kentucky Fried Chicken. Den amerikanska snabbmatskedjan lanserade 1974 en omåttligt populär reklamkampanj – Kurisumasu wa kentakkii, eller ”Kentucky till jul”. I dag har det blivit ett fast inslag i japanernas jul. Det går inte att beställa bord, så på julafton är det långa köer utanför de 1200 restaurangerna landet över. Därför föredrar många att få julmiddagen levererad – men då kräver KFC att beställningen görs minst tre månader före julafton!

Läs också

Kanske är du intresserad av...