Långfenade fladdermusfiskar ­håller sig nära ytan på utkik efter plankton utanför Japans subtropiska Boninöar. Sent på eftermiddagen blir vattnet turkos, när den sjunkande solens röda strålar sprids och blir svagare.

Galleri: Japans färgsprakande hav

5 november 2010

Dyk med under ytan i havet omkring Japan och upplev de färgsprakande fiskar som lever i ett antal ömtåliga ekosystem. Foto: Brian Skerry

Cirka 115 kilometer sydväst om Tokyo glider en muräna genom de mjuka korall­grenarna i Surugabuktens kalla vatten. Bukten är smal och når ända ned till drygt 2400 meters djup.

Under isen är det taggar mot taggar, när en kungskrabba stor som en ­femkrona kravlar över en sjöstjärna. Om tolv år kommer krabban att vara stor som ett traktordäck.

En jättehavsörn letar med sin skarpa blick efter sill mellan isflaken utanför halvön Shiretoko.

I det grunda vattnet utanför Hokkaido rör sig en drakhuvudfisk över glittrande vulkansand på sina taggiga bröstfenor. Hos denna art är det endast honorna som har den speciella Pinocchionäsan.

De lila manteldjuren, som saknar vetenskapligt namn (till vänster), filtrerar föda ur vattnet. De lever bakom en sten i en håla utanför ön Chichi-shima.

Utanför halvön Izu kikar en smörbult ut från sitt hem i en gammal läskburk ­kvarlämnad av någon av de 127 miljoner människor som lever ovanför havsytan.

Fjärilsfisken står stilla, så att en tvåfärgad putsarfisk (Labroides bicolor) kan rensa dess skinn. Japanerna har länge varit fascinerade av likheten mellan den här fjärilsfiskens svartvita mönster och ­mönstren på en klassisk samurajkimono.

En sandtigerhaj vid Boninöarna ska snart föda. Under de nio månader som den varit dräktig, har de båda största ungarna ätit upp sina syskon för att överleva. Denna form av kannibalism är speciell för denna art.

Den vulkaniska stranden vid Toyamabukten har en blå glöd. Ljuset härrör från bläckfiskhonor av arten Watasenia scintillans, som på våren leker, dör och spolas iland, där armarna lyser som flera miljoner ljusblå lysdioder.