3D-upplevelse: Världens häftigaste grotta

En serie 360-graders panoramafilmer ger dig chansen att uppleva Vietnams Son Doong-grotta, som är en av världens största. Klicka till ”full screen” för att utforska grottan och få den fullständiga 3D-upplevelsen av en av världens häftigaste grottor.

2 juni 2015 av Jane J. Lee

KLICKA PÅ BILDEN OCH VÄLJ ”FULL SCREEN” FÖR DEN FULLSTÄNDIGA INTERAKTIVA UPPLEVELSEN

Psst … om du använder en mobiltelefon eller en surfplatta behöver du bara vända på skärmen för att gå på upptäcktsfärd.


Interaktiv upplevelse: Son Doong i 360-graders perspektiv

Se Son Doong-grottans enorma salar med hjälp av dessa otroliga 360-graders panoramafilmer. Son Doong är en av världens största och häftigaste grottor, som lätt kan rymma en Boeing 747 eller ett helt kvarter i New York med 40-våningshus. De enorma salarna sträcker sig så långt att forskare har kallat Son Doong för en ”ändlös grotta”. Nu är det möjligt att göra en digital rundtur i världens häftigaste grotta, där du själv kan dyka ned under jorden och se det hela på nära håll.

Sedan forskare år 2009 med hjälp av en lokal guide upptäckte grottan, har foton gett en förbluffande inblick i grottan, som ligger i nationalparken Phong Nha-Ke Bang i centrala Vietnam. Intresset från nyfikna besökare är dock ett tveeggat svärd, eftersom planerade byggprojekt, som ska göra grottan mer turistvänlig, kan riskera att skada grottsystemets unika miljö.

Martin Edström hälsar digitala turister välkomna i världens häftigaste grotta

Fotojournalisten Martin Edström hoppas kunna öppna grottan för så många människor som möjligt. Han ville också dokumentera Son Doong i dess nuvarande relativt orörda tillstånd, i händelse av att byggplanerna blir verklighet. Därför började han och en grupp andra i januari 2015 skapa en virtuell rundtur i den cirka fyra kilometer långa grottan.

Digitala ”turister” kan med hjälp av musen klicka sig genom 360-graders digitala filmer av de viktigaste delarna av Son Doong. Några av de största passagerna är över 90 meter breda och 180 meter höga.

Martin Edström, vars arbete har fått stöd av National Geographic Societys Global Exploration-fond, berättar här om utmaningarna i att ta på sig en så stor fotouppgift.

- Du är skeptisk till att installera en kabelbana och andra turistattraktioner i grottan. Är du rädd att uppmärksamhet i medierna ska ge planerna en skjuts?

Det bästa för grottan skulle sannolikt ha varit om den aldrig upptäckts, men det vore givetvis inte heller till mycket nytta. Vi vill göra det möjligt för forskare att studera den och för folk att uppleva den. Men det betyder inte att vi ska göra det på ett ansvarslöst sätt.

Naturligtvis ska vi göra det lättare för folk att besöka den. Det skulle gagna de lokala samhällena, eftersom de får fler turistintäkter, och det är viktigt. Men det får inte göras på ett sådant sätt att vi plötsligt går från 0 till 100000 besökare om året. Vi måste se till att grottan bevaras så intakt som möjligt.

- Varför beslutade du dig för att skapa en interaktiv upplevelse i stället för att bara ta bilder eller spela in video?

Jag arbetar med interaktiv journalistik, eftersom det ger användaren en mycket större och djupare upplevelse – det är möjligt att låta människor gå genom grottan, som om de var där själva. På det sättet får man in läsaren i historien och får dem att utforska den aktivt.

Vi har även byggt upp ett litet arkiv, som visar grottan, som den var, när vi var på plats i januari 2015. Så vi har en digital kopia av grottan i händelse av att den förstörs.

- Hur skiljer grottprojektet sig från dina andra projekt?

Allt var så enormt och majestätiskt. Logistiken var mycket svår att planera. Framför allt belysningen – man måste lysa upp en fullständigt mörk grotta. För att ta bilder eller spela in video måste man belysa i endast en riktning, men till 360-graders inspelningar måste man ha ljus 360 grader runt.

Vi måste se till att vi har belysning hela vägen runt, när vi spelar in. Det slukade en massa tid.

- Hur lyste ni upp ett så enormt rum?

Till att börja med fick vi några fantastiskt kraftiga lampor från ett litet företag i Nederländerna – de kraftigaste transportabla LED-lampor jag någonsin har sett.

Därefter sprang tre från min grupp bara runt i grottorna med lamporna. Grottan är flera kilometer lång, och vi fick sprida ut oss och lysa upp den från många olika vinklar.

- Och kamerorna?

Vi hade en kolossal massa kameravarianter. Jag tror att vi hade med oss 25 olika slags kameror. De omfattade allt från den snabba lösningen med att montera en kamera på ett stativ till större kameror och bättre objektiv, som täckte flera områden.

- Inträffade det några överraskningar under arbetet?

Vi hade många logistikproblem. Det gick bra att få utrustningen genom alla flygplatser fram till Vietnam – där ville de konfiskera alla våra stativ. Så jag fick utöva lite mjuk diplomati för att få in stativen i landet.

I själva grottan, även om vi planerat allting noggrant och försökt få en uppfattning av avstånden, hade vi inte riktigt föreställt oss hur kolossal Son Doong faktiskt är. Det var helt galet.

På många sätt hade vi en extrem tur. Vädret var med oss, och ingen bröt några ben.

- Vad får man ut av 3D-upplevelsen som åskådare?

Det handlar inte så mycket om den visuella styrkan utan mer om kontroll. Modern journalistik är linjär. Man läser en text från punkt A till punkt B, eller man ser ett reportage från början till slut.

Här blir man en aktiv utforskare, en aktiv användare. Om man inte utforskar historien, utvecklas den inte heller.

Läs också

Kanske är du intresserad av...