Bleknar naturens färger?

Forskare studerar hur klimatförändringar påverkar naturens färger från år till år.

6 november 2009

I New England i USA var hösten förra året varm och torr. Människor som älskar höstfärgerna ansåg att höstens färgpalett var tråkig. De hävdade även att det var klimatförändringarna som förstörde färgerna.

Det är forskarna inte så säkra på. Biologen John O’Keefe från Harvard Forest i Massachusetts säger att det är svårt att jämföra färgerna från ett år till ett annat. Det råder inte ens enighet om vad det är som skapar färgförändringarna.

”Vi har några nya hypoteser, men mycket är fortfarande ett mysterium”, säger botanikern David Lee från USA:s nationella botaniska trädgård. Forskare studerar nu hur klimatförändringar påverkar färgerna från år till år. De följer när höstfärgerna kommer, och de sätter upp kameror i träden för att mäta intensiteten. Det enda de nu vet är att högre temperaturer hittills har försenat höstscenariot med ett par dagar.

Ingen vet på förhand vad som kommer att ske med färgerna i år. En sak är dock säker: Vädret betyder mycket. Torka kan göra bladen bruna och få dem att falla snabbt; molnigt väder kan försena bildningen av rött pigment. En mildare nordostanvind är dåligt för de färgglada, men köldälskande lönnarna.

Lövens färger

Höst

Kortare dagar, kallare nätter och massor av sol startar färgskiftet.

Grönt

Klorofyll gör det möjligt för bladen att omvandla kol­dioxid till socker.

Gutl

Ligger under det gröna och dyker upp, när klorofyll bryts ned i blad som vissnar.

Orange

Om det ­nyproducerade röda pigmentet inte är dominant, blandas det med det gula.

Rött

Kanske förbrukar de vissnande bladen energi på att bilda röda färger för att avvisa äggläggande insekter eller för att skydda närings­ämnena mot solen.