La Réunion nationalpark

Med sitt ”anmärkningsvärda och visuellt lockande” landskap har nationalparken La Réunion – som är en del av den franska ön Réunion i sydvästra delen av Indiska oceanen – gjort sig förtjänt av en plats på den nya världsarvslistan.Det 1000 kvadratkilometer stora området är ett otillgängligt landskap, som omfattar pitons eller spetsiga bergstoppar, cirques eller bäcken med branta sidor, och remparts eller höjdryggar av lösa klippor, jord och annat material. Bergen uppvisar även subtropiska regnskogar, dimskogar och öppna områden med låg hedväxtlighet.

10 augusti 2010

”La Réunion innehåller en imponerande mosaik av dramatiska landskapsformer och mycket värdefulla ekosystem, och det fungerar dessutom som en sista fristad för många hotade och sällsynta arter”, säger Tim Badman, ledare för IUCN:s (International Union for Conservation of Nature) världsarvsprogram, i en kommentar.

Området hotas dock av invasiva arter, däribland hiptage, en asiatisk slingerväxt som kväver andra växter.