Nytt havsreservat ska skydda Galápagosöarnas rika djurliv

Havslivet kring de berömda öarna med sina sällsynta djur har i många år hotats av legalt och illegalt fiske. Det ska ett 15000 kvadratkilometer stort reservat nu råda bot på.

5 april 2016 av Brian Clark Howard

I mars presenterade Ecuadors president Rafael Correa nyheten att man etablerat ett havsreservat på Galápagosöarna samt 21 andra reservat på de vulkaniska öarna.

Det nya Galápagosreservatet omfattar över 40000 kvadratkilometer och sträcker sig över de norra öarna Darwin och Wolf.

Illegalt fiske hotade det vilda havslivet

Tidigare var cirka 97 procent av landskapet på Galápagosöarna skyddat som nationalpark.

Havslivet runt öarna var dock försummat.

”Mindre än en procent av det omgivande havet var fullt skyddat. Som en följd av det har illegalt och legalt fiske under de senaste åren hotat bestånden av havslivet”, säger Enric Sala, en av National Geographics forskare och chef för Pristine Seas-expeditionerna.

Galápagosöarna hyser ett värdefullt och rikt havsliv

”Galápagosöarna har ett extraordinärt ekologiskt och ekonomiskt värde. Ecuadors regering stöder etableringen av ett havsreservat för att lämna ett arv till våra barn och barnbarn; en idyllisk värld, där så många arter som möjligt bevaras för framtida generationers glädje och kunskap”, säger Ecuadors president Rafael Correa.

Galápagosöarna fungerar som ett produktivt ekosystem, där i synnerhet öarna Darwin och Wolf har ett havsliv med hajar från hela världen. Enligt en ny studie finns det en biomassa av fisk på hela 17,5 ton per hektar runt öarna.