Varför luktar vissa blommor så illa?

En del blommor luktar illa för att skydda sig och avskräcka växtätande djur, men i regel stinker växterna för att locka vissa insekter att pollinera dem.

7 februari 2013

Blommor doftar i regel ganska gott. Det finns dock blommor som man inte bör ge bort i present.

Några av de blommor som luktar allra värst tillhör släktet Amorphophallus.

Arten luktar starkt av ost medan den växer. ”Men när den står på sin höjdpunkt och pumpar ut fytokemikalier luktar den som avföring och ruttet kött”, berättar botanikern Greg Wahlert, som upptäckte den. Forskarna har delat in några av de cirka 170 kända arterna av Amorphophallus utifrån deras lukt: fisk/urin, avföring, ruttet kött, stark ost och – förvånande nog – kryddor/frukt/choklad.

En annan stinkbomb är världens största blomma, Rafflesia från Indonesien, som kan bli upp till en meter i diameter. Man kan känna dess lukt på flera hundra meters håll, och den lockar till sig särskilda flugor för pollinering. Det finns också svampar som luktar illa, till exempel den fallosliknande stinksvampen, som finns i Sverige. Den avger en vämjelig lukt som lockar till sig flugor som sprider dess sporer.

Video: Penisblomman slår ut

Se en timelapse av den illaluktande Amorphophallus titanum, som är en av världens största blommor, slå ut i botaniska trädgården i Köpenhamn i Danmark 2012.