Astronomer jagar döda rymdvarelser

Rymdvarelser kan finnas därute bland stjärnorna, men nu söker astronomer inte enbart efter liv i rymden. De letar även efter spår av rymdvarelser som redan utplånat sig själva.

6 november 2015 av Mark Strauss

Utdöda rymdvarelser i fokus

Finns det liv i rymden? I åratal har SETI (Search for Extra Terrestrial Intelligence) försökt besvara den frågan, men i stället bör radioteleskopen kanske fokusera på död och förödelse.

Det anser ett litet forskarlag, som har gett ut en handbok för att hjälpa astronomer att hitta spår efter kosmiska apokalypser. Gruppen kallas SEETI (Search for Extinct Extra Terrestrial Intelligence), och de vill använda radioteleskop i sitt sökande efter utdöda rymdvarelser.

Astronomer har börjat använda Allenteleskopet för att söka efter signaler från potentiella rymdvarelser i avlägsna galaxer, som vissa anser hyser spår från en högt utvecklad civilisation. Foto: Ramin, The New York Times/Redux

Döda rymdvarelser lämnar spår

Om civilisationen på en främmande planet mötte total utplåning i form av biologisk krigföring, borde de mikroorganismer som åt upp alla liken utsöndra tillräckligt med metan för att det ska kunna mätas i atmosfären.

Med en befolkning stor som jordens skulle gaserna dock försvinna inom ett år. Längre om virus även smittade och utrotade eventuellt djurliv.

Störst chans att hitta spår efter världens undergång på en annan planet är om det inträffat en katastrof med kärnvapen.

De extremt höga temperaturerna från exploderande atombomber skapar kemiska reaktioner i atmosfären, som bland annat resulterar i kraftig reducering av ozonlagret. Ett sådant scenario borde kunna registreras i många år.

Om befolkningen på en främmande planet utplånas av kärnvapenkrig, borde vi kunna mäta kemiska förändringar i dess atmosfär. Foto: AP

Än så länge är hela idén om liv i rymden naturligtvis ren spekulation. Utan ihärdiga astronomer är det dock troligt att vi aldrig kommer att få kännedom om eventuella rymdvarelser och främmande civilisationer – levande eller döda.