De 10 största asteroidnedslagen

Den meteorit som häromdagen exploderade över Ryssland skadade över 1000 personer – men det är inte första gången någon har sett eller träffats av stenbitar från rymden. Här är de tio största kända asteroidnedslagen

18 februari 2013

Nedslagskratrarna är de konkreta bevisen för att jorden träffats hårt av asteroider.

Trots att miljoner och i vissa fall miljarder år av erosion har gjort det svårt att fastslå asteroidernas exakta storlek, råder det generellt vetenskaplig enighet om vilka kratrar i världen som markerar de största nedslagen.

Här är de 10 största man känner till:

1. Vredefortkratern

Tidpunkt för nedslaget: 2 miljarder år sedan (uppskattad)

Plats: Free State, Sydafrika

Beskrivning: Vredefortkratern, som även är känd som Vredefort Dome, har en radie på uppskattningsvis 190 kilometer, vilket gör det till världens största kända nedslagsstruktur. År 2005 sattes kratern upp på UNESCO:s lista över världsarv.

2. Sudbury Basin

Tidpunkt: 1,8 miljarder år sedan (uppskattad)

Plats: Ontario, Kanada

Beskrivning: Sudbury Basin betraktas som en av jordens största nedslagsstrukturer och har en uppskattad diameter på 130 kilometer. Med sin ålder på 1,8 miljarder år är det dessutom en av de äldsta kända nedslagsstrukturerna i världen.

3. Acramankratern

Tidpunkt: 580 miljoner år sedan (uppskattad)

Plats: South Australia, Australien

Beskrivning: Denna nedslagsstruktur, som har en diameter på uppskattningsvis 90 kilometer, ligger i nuvarande Lake Acraman.

4. Woodleighkratern

Tidpunkt: 364 miljoner år sedan (uppskattad)

Plats: Western Australia, Australien

Beskrivning: Denna krater är inte blottlagd på ytan, och det har resulterat i många motstridiga upplysningar om dess faktiska storlek. Rapporter om dess diameter varierar mellan 40 och 120 kilometer.

5. Manicouagankratern

Tidpunkt: 215 miljoner år sedan (uppskattad)

Plats: Quebec, Kanada

Beskrivning: Denna nedslagskrater har skapat nuvarande Lake Manicouagan. Även med erosion betraktas den som en av de största och mest välbevarade kratrarna på jorden. Den har en diameter på uppskattningsvis 100 kilometer.

6. Morokwengkratern

Tidpunkt: 145 miljoner år sedan (uppskattad)

Plats: North West, Sydafrika

Beskrivning: Denna krater, som ligger i närheten av Kalahariöknen i Sydafrika, innehöll de fossiliserade resterna av den asteroid som skapade den.

7. Karakratern

Tidpunkt: 70,3 miljoner år sedan

Plats: Nenetsia, Ryssland

Beskrivning: Karakratern, som nu är kraftigt eroderad, är en icke blottlagd nedslagsstruktur i Ryssland. Somliga hävdar att nedslagsstrukturen i själva verket består av två angränsande kratrar: Kara- och Ust-Karakratern.

8. Chicxulubkratern

Tidpunkt: 65 miljoner år sedan (uppskattad)

Plats: Yucatán, Mexiko

Beskrivning: Många forskare anser att asteroiden bakom denna krater, som ligger på Yucatánhalvön i Mexiko, var helt eller delvis orsak till att dinosaurierna dog ut. Kraterns storlek uppskattas till mellan 170 och 300 kilometer. Om det visar sig stämma kan det vara världens största krater.

9. Popigaikratern

Tidpunkt: 35,7 miljoner år sedan (uppskattad)

Plats: Sibirien, Ryssland

Beskrivning: Ryska forskare hävdar att detta kraterområde rymmer diamanter motsvarande flera biljoner karat, vilket i så fall gör det till en av världens största diamantförekomster. Dessa diamanter har kallats ”nedslagsdiamanter”.

10. Chesapeake Bay-kratern

Tidpunkt: 35 miljoner år sedan (uppskattad)

Plats: Virginia, USA

Beskrivning: Chesapeake Bay-kratern upptäcktes i början av 1980-talet och ligger cirka 200 kilometer från Washington D.C. Enligt vissa uppskattningar är kratern 85 kilometer i diameter.