Färgsprakande moln bildas i Biscayabukten utanför Frankrikes kust. Tidigt på våren rinner floder fyllda med sediment från det franska fastlandet ut i Biscayabukten och missfärgar enligt NASA det blå vattnet med bruna nyanser. Stigande vattenmassor pressas dessutom upp mot kusten på våren och sommaren och för sediment från bottnen av kontinentalsockeln upp till ytan. Detta näringsrika vatten bidrar till algväxten och tillför den färgsprakande vyn gröna nyanser. Foto: Jeff Schmaltz.

Galleri: veckans rymdfoton

Norrsken över Övre sjön, galaxer som bildar ett kosmiskt förstoringsglas, och en liten måne som har fått ”en bit avskuren”, är några av motiven i denna veckas rymdgalleri.

18 april 2011

Ett utbrott av solvind utlöste nyligen norrsken så långt söderut som Michigan i USA, som man ser på denna bild, sm togs från stranden av Övre sjön i Marquette. ”Såg precis vackert norrsken nu på morgonen. Färgerna var helt overkliga. Har inte sett den typen av aktivitet på ett tag”, skriver fotografen, Shawn Malone, i ett mejl.

Som fångsttrådar i rymden slår ringar av varm gas ut från nebulosan NGC 3582 på en ny bild från European Southern Observatory i La Silla i Chile. Det interstellära molnet av gas och stoft är en aktiv stjärnbildande region. När tunga stjärnor lever snabbt och dör unga, slungas material ut vid deras explosiva undergång, och det skapar troligen ringarna. Samtidigt skickar nyfödda stjärnor ur kraftig ultraviolett strålning, som värmer upp gasen och får nebulosan att glöda. Foto: Joe DePasquale.

Tack vare en galaxhop vid namn Abell 383 har astronomer kunnat hitta en galax som bildades, när universum var bara 950 miljoner år gammalt. Här syns den tidiga falaxen som en svag prick strax över den kraftigt lysande galaxen i mitten. Den avlägsna galaxen hittades via ett fenomen som kallas ”gravitetisk linsbildning”. De många galaxerna i hopen Abell 383 är tillsammans så tunga att deras tyngdkraft verkar som ett jättelikt förstoringsglas. Foto: J. Richard och J.-P. Kneib.

Den kratertäckta månen Mimas, som upptäckts i närheten av Saturnus ringar, ser ut som om den har fått en bit avskuren. Den ovanliga synen beror på Herschelkratern, ett 130 kilometer brett nedslagsbäcken, som får den lilla månen att likna Dödsstjärnan i Star Wars-universumet, när man ser den framifrån. På den nya bilden har Cassini fångat Mimas i en vinkel som gör att kratern i stället får månen att se platt ut på ena sidan. Foto: Space Science Institute/JPL/NASA.

I synligt ljus liknar nebulosan SH 2-235 ett litet, bärnstensfärgat moln. För NASA:s Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE), lyser nebulosan dock upp som en grön ”drake”, som är över 100 ljusår lång. Molnet är ett stjärnbildande område, som bland annat innehåller exempel på stjärnor i tidiga utvecklingsfaser som späda stjärnor klädda i stoft och klungor av tunga stjärnor, som bildas av kalla gasmassor. Foto: WISE Team/JPL-Caltech/NASA.

Lysande ränder av molekylär gas (bärnstensfärgade) sträcker sig ut i rymden i närheten av Cocoonnebulosan (blå). Herschel ser i infrarött och submillimeterljus, och denna sammansatta bild är en kombination av data från tre våglängder. Bilden visar 27 separata ränder i denna region såväl som 45 klart lysande pricka i ränderna, som anses vara prestellära kärnor: frön till stjärnor. Foto: D. Arzoumanian (CEA Saclay).

En ny bild av den stjärnbildande regionen Rho Ophiuchi visar en blandning av olika typer av nebulosor eller interstellära moln av gas och stoft. Bilden är tagen i infrarött ljus, och det vita, lysande området mitt i bilden är en emissionsnebulosa, som glöder även i synligt ljus, då dess gaser värms upp av närbelägna stjärnor. Foto: UCLA/JPL-Caltech/NASA.

Mönster i psykedeliska färger visar den relativa deformeringen av jorden omkring Hawaiis vulkan Kilauea efter ett utbrott nyligen. Bilden har skapats av en forskare på NASA:s Jet Propulsion Laboratory i Kalifornien i USA och bygger på radardata insamlade mellan den 11 februari och den 7 mars av en rad italienska satelliter. Den mycket aktiva Kilauea började spy ut lava under den senaste raden utbrott den 5 mars. Foto: JPL-Caltech/ASI/NASA.

Diffusa moln följer ett virvelmönster på himlen över nordöstra Stilla havet. Kupolen är ett observatorium, som förra året tillfogades till den internationella rymdstationen, ISS. Molnen syns genom ett av kupolens sex fönster och ingår i ett lågtryckssystem, som den 20 mars sträckte sig längs Stillahavskusten från södra Kalifornien i USA till Vancouverön i Kanada. Foto: Image Science & Analysis Laboratory/NASA Johnson Space Center.

Två likadana jetströmmar (gröna) skjuter ut från var sin sida av en nyfödd stjärna på en infrarödbild från NASA:s rymdteleskop Spitzer, som publicerades den 4 april. Jetströmmarna är urladdningar av gas och stoft från en mantel av materia som omger den späda stjärnan. Data från Spitzer har hjälpt astronomer att se att den ena jetströmmen skickar ut material från manteln 4,5 år före sin motpart, en oväntad upptäckt, som kanske kan kasta ljus över stjärnors tillkomst. Foto: JPL-Caltech/NASA.

Saturnus månar, Rhea (längst fram) och Dione, har båda stora kratrar på norra halvklotet och liknar varandra på en nyligen publicerad bild från NASA:s rymdsond Cassini. Med en diameter på 1528 kilometer är Rhea en av Saturnus största månar, överträffad enbart av Titan. Även om Dione ser betydligt mindre ut på denna bild är den faktiskt 1123 kilometer i diameter. Foto: Space Science Institute/JPL/NASA.

Rök stiger från en skogsbrand norr om Ruidoso Downs i New Mexico i USA. Branden började den 3 april och spred sig snabbt på grund av kraftig vind, och dagen därpå hade den bränt sig genom cirka 24 kvadratkilometer skog i ett otillgängligt, bergigt område och förstört fem boningshus och åtskilliga uthus, meddelar New Mexicos brandinformation. Foto: MODIS Rapid Response Team/Goddard Space Flight Center.