Den österrikiske piloten och fallskärmshopparen Felix Baumgartner i fritt fall mot jorden efter att han den 14 oktober 2012 hoppade ut från en Red Bull's Stratos-kapsel på över 39 kilometers höjd. Baumgartner nådde en fart av 1342 km/h och blev den förste fallskärmshopparen som bröt ljudvallen. Foto: Jay Nemeth.

Galleri: Veckans rymdfoton

Den orädde Felix fria fall, glittrande himmelsscenarier och en galaktisk rubinring lyser upp bland denna veckas utvalda rymdfoton.

24 oktober 2012

Genom den öppna tältdörren ser man Vintergatans myriader av stjärnor. Bilden togs en tidig morgon tidigare i månaden med lång exponeringstid i Sierra Nevada-bergen i Kalifornien i USA. Foto: Tony Rowell.

Polringgalaxer är ovanliga och säregna himlakroppar, och astronomer anser att de bildas genom att två galaxer möts och blandas med varadra. Så denna bild, som tagits med ett teleskop på Geminiobservatoriet i Hawaii, är antingen det ”makabra” resultatet av en galax som genomborrat hjärtat på en annan – eller rester av en galax som ”skalat av” materia från en förbipasserande granne, säger astronomer. Foto: AURA/Gemini Observatory.

En konstgjord sjö i ökenstaden Dubai i Förenade arabemiraten tycks ha en klarblå färg på detta satellitfoto, som togs den 4 januari och publicerades den 10 oktober av ESA, den europeiska rymdagenturen. Sjön ligger intill skyskrapan Burj Khalifa, som är världens högsta byggnad. Foto: ESA.

En grupp asteroider följer Jupiters bana i dess bana runt solen på denna illustration, som publicerades av NASA den 15 oktober. På bilden är asteroiderna likartat mörka med ett svagt rött sken och matta ytor, som i låg grad reflekterar solens ljus. Nya observationer från WISE bekräftar astronomers teori om att det finns fler asteroider i den främre gruppen trojaner (längst bort på bilden) än i den efterföljande gruppen. Foto: Caltech/NASA.

Ett jättelikt, spöklikt dammoln utanför den västafrikanska kusten blåses ut över Atlanten på denna bild, som tagits av NASA:s Aqua-satellit tidigare den här månaden. Foto: Jeff Schmaltz, MODIS/NASA.

Löst packad havsis utanför östra Grönland skapar ”rökringar” i havet på en bild tagen av NASA:s Aqua-satellit tidigare denna månad. Foto: Jeff Schmaltz, MODIS/NASA.