Ny hypotes: Solsystemet kan löpa amok igen

Kollisioner, asteroidbombardemang och vandrande planeter kännetecknar solsystemets barndom. Det kan ske igen.

22 augusti 2013 av Gitte Hou Olsen

Forskarna har länge vetat att de planeter och himlakroppar som kretsar runt solen uppstod för omkring 4,5 miljarder år sedan. Under lång tid har de antagit att himlakropparna bildades på mer eller mindre de platser där de befinner sig i omloppsbana nu.

Stoftkorn som år 2004 samlades in från kometen Wild 2 tyder emellertid på att himlakropparnas banor runt solen inte alltid har varit så stabila som man har trott.

Jorden bombarderades

För nästan fyra miljarder år sedan utsattes jorden för det så kallade sena tunga bombardemanget – ett mystiskt regn av asteorider och kometer, som slog ned på planeten.

Det stora bombardemanget orsakades kanske av en kraftig störning av planeternas banor.

Enligt den så kallade Nicemodellen föddes Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus nära varandra i solnebulosan, ett skivformat moln med fragment av sten och is. I takt med att de fyra jättarnas kraftiga gravitation slukade eller slungade bort fragmenten, förändrades deras banor, så att de till sist for ut i ett kometbälte, som slungade ut en skur av kometer i alla riktningar – även mot jorden.

Solsystemet kan löpa amok igen

"Solsystem utvecklas dynamiskt", säger Harold Levison från Southwest Research Institute i USA. "Det går våldsamt till." Och det kan ske igen. "Det är en procents sannolikhet att det inre solsystemet blir kraftigt instabilt under de kommande fem miljarder åren", säger Greg Laughlin vid University of California.

Förstå solsystemet bättre

Läs hela artikeln om vårt kaotiska solsystem. Klicka på Ladda ned-knappen nedanför.

När du klickar på Ladda ned-knappen uppmanas du att registrera dig som medlem av natgeo.se. Det tar en minut och är helt gratis.

Månen åt sin syster

Vår måne bildades under de första 100 miljoner åren efter att solsystemet uppstod. Mycket tyder på att det skedde vid en titanisk kollision – efter att en protoplanet stor som Mars hade träffat jorden och utplånat sig själv och en del av jordens mantel av sten.

Enligt en ny hypotes hade månen till en början en lillasyster. Inom loppet av 20 miljoner år eller mer drog månen sin syster till sig. Den slog ned på månens baksida, där den skapade ett kuperat landskap – i bjärt kontrast till de flacka slätter som vi känner igen från den sida som är synlig för oss.