Nya rön: Asteroider äts upp av zombiestjärnor

Astronomerna har länge misstänkt stjärnor kända som vita dvärgar för att äta asteroider med hjälp av sina kraftiga tyngdkraftsfält. Nu bevisar nya observationer med Keplerteleskopet teorin.

8 november 2015 av Michael D. Lemonick

Stjärnor av typen vita dvärgar är stora som jorden, men har en massa som solen. Därför har de ett enormt kraftigt tyngdkraftsfält. Rymdteleskopet Kepler har observerat en sådan i färd med att slita isär ett asteroidliknande objekt.

Astrofysikern Andrew Vanderburg har tillsammans med kollegor beskrivit upptäckten i den ansedda tidskriften Nature, och de anser sig nu ha bevis för hur vita dvärgar beter sig.

Stjärnan som Keplerteleskopet har observerat i färd med att äta en asteroid heter WD 1145+017 och befinner sig drygt 570 ljusår härifrån, i riktning mot stjärnbilden Jungfrun.

Vita dvärgar är kosmiska zombier

Keplerteleskopets primära uppgifter består i att undersöka stjärnor som ännu inte har genomgått dödsprocessen från riktig stjärna till vit dvärg. Därför var det en lyckoträff för astronomerna att få studera den glupska dvärgens frosseri.

Vita dvärgar är lik från solliknande stjärnor, som efter att ha svällt upp till röda jättar kollapsar och blir till små, kompakta och glödheta stjärnor. Populärt uttryckt har de blivit till zombier. Som med enorm kraft suger livet ur asteroider och andra rymdstenar.