Sällsynt syn av kosmisk födelse

Nya bilder av en stjärna 450 ljusår härifrån avslöjar tidig planetbildning.

31 mars 2016 av Nadia Drake - National Geographic

Nära centrum av en avlägsen skivformad stjärna har astronomerna fått bevittna en planets födelse. Eller rättare sagt dess späda början.

På detta tidiga stadium är den nyfödda planeten inte mycket mer än ett stoftklot. Dess massa är dock tre till åtta gånger större än jordens.

Den så kallade protoplaneten kretsar runt en ung stjärna vid namn HL Tau, drygt 450 ljusår härifrån i stjärnbilden Oxen.

Upptäckten nära stjärnan bekräftar forskarnas teorier om hur stenplaneter tar sina första steg.

Ung stjärna på en miljon år

Astronomer såg den kosmiska skivan första gången 2014 med hjälp av Atacama Large Millimeter/Sub-millimeter Array-teleskopet (ALMA).

Tecken på planetbildning vid stjärnan överraskade forskarna, eftersom stjärnan är endast cirka en miljon år gammal. Det är väldigt ungt för att hysa planeter.

Forskarna har även studerat stjärnan med teleskopet VLA, som till skillnad från ALMA kan se fler detaljer i de avlägsna delarna av kosmos.

Detta är den första bra bilden av en planet så tidigt i sin utveckling, men inte av en planet som kommit längre i uppväxten.

Förra året upptäckte astronomerna en planet vid namn LkCa 15 b kring en annan avlägsen stjärna.

Dessa unga planeter är i dag bara nyfödda stoftbollar, men om åtskilliga miljoner år kommer de att vara vuxna.