Var kan man röra vid en meteorit?

Har du någonsin sett en meteor eller meteorit? Här är fem stycken som du kan se, röra vid och till och med klättra upp på.

18 februari 2013 av Linda Poon, National Geographic News

Den meteorit som i fredags slog ned i centrala Ryssland fick många människor att fly. Nu vill många andra komma till området på jakt efter värdefulla meteoritbitar, som kan innehålla ädelmetaller.

Skulle det vara för dyrt att samla in dem själv, kan man dock för betydligt mindre pengar besöka museer och andra platser, där man kan studera stenbitar från rymden.

Här är fem meteoriter som går att beskåda runt om i världen:

1. Hobameteoriten

Var finns den? Precis där den landade, nämligen i Namibia i södra Afrika. Den utsågs till en nationell klenod år 1955.

Beskrivning: Det är den största meteorit som hittats i ett stycke, och den största klump naturligt förekommande järn som någonsin hittats på jordens yta. Hobameteoriten väger 60 ton och är cirka 2,7 meter lång och bred samt 0,9 meter hög.

Ursprung: Hoba anses ha fallit genom jordens atmosfär för 80000 år sedan, men den upptäcktes först när en bonde stötte på den 1920. Trots sin storlek lämnade meteoriten inte efter sig någon nedslagskrater, vilket forskare fortfarande försöker förklara. Många anser att dess form och jordens atmosfär tillsammans bromsade dess hastighet avsevärt, innan den slog ned.

2. El Chaco-meteoriten

Var finns den? Efter att ett försök att flytta meteoriten till Tyskland 2012 hindrades av argentinska medborgare och forskare, befinner El Chaco och de övriga bitarna sig i säkert förvar i provinsen El Chaco i nordöstra Argentina.

Beskrivning: El Chaco-meteoriten är en av många bitar från en grupp järnmeteoriter som kallas Campo del Cielo. Med en vikt av över 37 ton är det inte bara den största biten från denna grupp utan även den näst största meteoriten i ett stycke. Tillsammans väger de upphittade bitarna långt över 60 ton, och hade de suttit ihop, hade de överträffat Hoba som den största meteorit som hittats på jorden.

Ursprung: Meteoriten anses ha landat i den nordöstra delen av Argentina för mellan 4000 och 5000 år sedan som en del av en meteorskur.

3. Willamette-meteoriten

Var finns den nu? American Natural History Museum i New York

Beskrivning: Med en vikt av 15,5 ton är Willamette-järnmeteoriten den största som hittats i USA. Det är dessutom den sjätte största i världen.

Ursprung: Den upptäcktes 1902 i delstaten Oregon i USA av en gruvarbetare vid namn Ellis Hughes, men den kraftigt eroderade meteoriten anses ha slagit ned i marken för minst en miljon år sedan till följd av en splittring i rymden av en planets eller månes nickel-järnkärna. Den betraktas som helig av Clackamas Chinook-indianerna, som levde i Willamettedalen, innan de europeiska nybyggarna kom dit.

4. Ahnighito, även känd som ”Tältet”

Var finns den? American Natural History Museum i New York

Beskrivning: Ahnighito väger 31 ton och är den största meteorit som har flyttats av människor.

Ursprung: Meteoriten är en del av den jättelika Cape York-meteoriten, som anses ha träffat jorden för över 10000 år sedan i nordvästra Grönland. Järnklumpen, som en gång hade tillhört den lokala inuitstammen, var eftertraktad av många. Först 1897 satsade upptäcktsresanden Sir John Ross dock stora resurser på att få ”Tältet” fört till New York. Med handkraft fick han upp meteoriten på sitt fartyg i en hård strid mellan människa och natur – och med människan som den segrande parten.

5. Bacubirito-meteoriten

Var finns den? För närvarande är den utställd i Centro de Ciencias byggnad i Culiacan, som är en stad i nordvästra Mexiko.

Beskrivning: Bacubirito-meteoriten väger 24 ton – betydligt mindre än den som beskrevs innan – men med en längd av 4,3 m är den en av de längsta meteoriter som någonsin har hittats.

Ursprung: Meteoriten upptäcktes av 1863 av geologen Gilbert Ellis Bailey och betraktas som en av Mexikos största turistattraktioner.