Beduinkaffe: Qahwah Saadah

Från Etiopien spred kaffet sig i den arabiska världen, där det blev ett bra alternativ till alkohol, som islam förbjuder. Det skedde troligen under 1400-talet, och sedan dess har kaffe varit en fast del av gästfriheten i öknens beduintält.Naturligtvis dricker arabiska bybor och bofasta bönder också kaffe, men man hör ofta begreppet qahwah saadah. Det betyder beduinkaffe, och det heter det också även om värden inte är beduin.

23 augusti 2013

Från Etiopien spred kaffet sig i den arabiska världen, där det blev ett bra alternativ till alkohol, som islam förbjuder. Det skedde troligen under 1400-talet, och sedan dess har kaffe varit en fast del av gästfriheten i öknens beduintält.

Naturligtvis dricker arabiska bybor och bofasta bönder också kaffe, men man hör ofta begreppet qahwah saadah. Det betyder beduinkaffe, och det heter det också även om värden inte är beduin.

Gästfriheten börjar med kaffe. Besökarna placeras, männen i ena änden av tältet, och kvinnorna i den andra, och medan de ser på och pratar, tar värden fram sin mortel, häller kaffebönor i den och maler dem. Även om det bryggts kaffe precis innan gästerna kom, säger traditionen att värden ska brygga nytt.

Kaffet kokas tillsammans med socker i en liten kanna, som heter en finjan, och blir riktigt gott först när det kokats tre gånger. Precis innan kaffet kokar över, lyfter värden av det från elden och låter det vila i några minuter. Det upprepas ett par gånger, och så hälls kaffet upp i små koppar utan handtag.

Kaffet dricks med kardemumma, och precis som i Etiopien är det en tradition att man dricker tre koppar samtillsammans. Enligt beduinernas tradition är den första koppen dock till gästens ära, den andra är för nöjet, och den tredje är helgad åt svärdet, vilket betyder att värdens plikt är att skydda sina gäster.

Läs också

Kanske är du intresserad av...