Kolera är tillbaka

En uråldrig farsot fortsätter att motstå alla moderna bekämpningsåtgärder.

2 mars 2012

Några månader efter jordskalvet i Haiti år 2010 dök kolera upp på ön för första gången på över hundra år och människor fick behandlas på improviserade sjukhus i Port-au-Prince. Trots kraftfulla åtgärder för att begränsa smittspridningen har epidemin dödat över 6000 personer i Haiti.

Även Afrika söder om Sahara och Sydostasien plågas av upprepade kolerautbrott. Kolera orsakar kraftiga diarréer och kan döda en människa på bara några timmar.

Bakterien som utlöser sjukdomen, Vibrio cholerae, kommer från deltat kring floden Ganges i Indien. På 1800-talet började bakterien spridas runtom i världen till följd av det ökade resandet. Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) började den nuvarande, globala pandemin 1961. Experter på infektionssjukdomar misstänker att fredsbevarande styrkor tog med sig koleran till Haiti i fjol, och med hjälp av DNA-tester har man spårat koleran till Sydostasien.

Kolera smittar via mat eller dryck, men ny forskning visar att ett stort antal miljöfaktorer – bland annat vattnets temperatur, genomströmning och pH-värde – påverkar utbrotten, som i dag blivit alltmer långvariga och därmed svårare att förutsäga.